SE/SEK

Succé för Beckmans-vernissage

För andra året i rad ställder eleverna på Beckmans designhögskola ut sina produkter på Designtorget Kulturhuset i Stockholm. Den 12 maj hölls ett vernissage och intresset var stort när eleverna presenterade sina färdiga produkter.

Under elva veckor har eleverna fått utveckla sin idé till en färdig produkt och nu finns de alltså till försäljning i vår flaggskeppsbutik. Martin Appelros jobbar Visual Merchandiser på Designtorget och tror att det här samarbetet kan leda till mer i framtiden.

"Det är ett behov som fattas och vi på Designtorget vill få in fler produkter från unga formgivare", säger han.

Att jobba med nya designers har Designtorget gjort sen starten 1993, men de senaste åren har butiken mer blivit förknippad med att vara en presentbutik. Detta vill både VD:n Pål Kårfalk och den kreativa chefen Amanda Hasselström ändra på.

"Vi vill komma tillbaka till att tänka på formen och att produkterna som eleverna skapar ska vara direkt säljbara. Tillsammans driver vi utvecklingen framåt", säger Pål Kårfalk.

"Det är roligt att möta eleverna som kommer bli nya unga formgivare. Vi vill att kunderna ska komma hit och köpa saker till sig själv. Det gör att vi vill ha formgivare som vet vad kunden vill ha samt att de får en plattform att stå på. Här kan vi hjälpa dem att få ut sina produkter", säger Amanda Hasselström.

Produkterna kommer att finnas till försäljning under en månad och säljs i begränsad upplaga. En av produkterna som säljs är Emma Stridh och Robert Wettes kruka Örta gjuten i stengodslera och glaserad i matt svart glasyr.