Cribble Craft

Konceptet skapades när entreprenören Josefin Palmgren och silversmeden Anna Wikberg, som då pluggade psykologi respektive pedagogik, möttes på Stockholms Makerspace. De båda byggde sina egna dockhus som barn och under sina studier insåg de att denna lek fyllt ett tomrum som flickors leksaker saknar både då och nu; rumslig problemlösning, byggande och fri kreativitet. Cribble började snart arbeta med STING, en Stockholmsbaserad inkubator som hjälpte till med strategi och administration. Efter ett års helgarbete och ett års heltidsarbete lanserades prototypen på Kickstarter, Cribble sålde 100 demo kit och blev valda till en av Kickstarters egna favoriter. Vid denna tid återupptog Anna sina studier och in kom Christine Montalvo, en erfaren marknadschef och en utmärkt försäljnings kvinna, att ta Cribble till nästa nivå affärs vis, som vår nya VD. Några veckor senare Amandah Andersson på AMA AWE gick med i teamet för att ge Cribble Craft den magiska grafiska beröring.

Cribble Crafts Mål:

1. Skapa en plattform där både flickor och pojkar känner sig välkomna att leka sin väg in i alla de roliga färdigheter som ofta är onödigt begränsade till "pojklek".
2. Skapa en riktigt rolig leksak som gör att dina fingrar kittlar av pyssellust.

"Vi är övertygade om att hjärnan är plastisk (vilket i princip betyder att du kan lära dig saker). Så vi tror att om vi ökar möjligheten för flickor att ägna sig åt byggande och teknik, kan vi inte bara ge en mer versatil och spännande lekvardag till tjejer, utan också i förlängningen minska löneklyftan mellan män och kvinnor."

Cribble är en könsneutral produkt som tangerar det traditionellt flickiga området, och därmed ger möjlighet för alla barn att leka med teknik, rum och utrymme utan att överväldiga dem med signaler om att leken är avsedd för pojkar.